De herintreding van Harry
Verslaving is een vriendschap zonder vriend.
Connie Palmen
4 jaar lang probeerde kunstenaarscollectief Coup Cura de verborgen wereld van verslaving te ontsluiten. Verslaving bleek eenzaam en omkleed met schuld. Het beeld van een onbetrouwbaar, ruggengraatloos randfiguur is er onlosmakelijk mee verbonden. Dat een op de 10 mensen zelf afhankelijk is van middelen doet daar niks aan af. Samen met het publiek gaat Coup Cura een sociaal experiment aan: Is het mogelijk om in een avond iemand te verschonen van de heersende stigma’s rond verslaving?
In elke stad stapt een lokale ervaringsdeskundige op het toneel: iemand die verslaafd is of is geweest. Soms is het Marja, soms Abdul, soms Harry, soms June.
Deze persoon deelt geen eigen verhaal, maar neemt de rol van spreekbuis en toetssteen van mensen die worstelen met een verslaving op zich.
Verschillende verhalen die Coup Cura tegenkwam in haar onderzoek worden vertolkt door acteurs, flarden met live-video en muziek zullen door de hybride voorstelling verweven worden. Gedurende het experiment zal steeds opnieuw ingecheckt worden bij het publiek met de vraag hoe zij op dat moment naar de ervaringsdeskundige kijken.
Aan het einde van de avond is het aan hem of haar om het oordeel te vellen: voelt die zich bevrijdt van de heersende stigma’s?
Vanaf januari 2021 in diverse theaters door heel Nederland.
Concept: Coup Cura
tekst: Eva Knibbe
Video: Eefje Suijkerbuik
Performance: Bram van der Kelen, Karin Jansen. Met in elke stad een wisselende ervaringsdeskundige
Regie: Puck van Dijk
Muziek: Martijn Rooker
Foto: Aisha Seijpveld
Het Zwanenmeer
Een pas de deux van tienermoeder en kind
Tienermoeders dansen Het Zwanenmeer van Tjaikovski. In ‘het ballet der balletten’ zien we ditmaal geen frêle ballerina’s die schijnbaar moeiteloos over het podium zweven, maar krachtige zwanen die onvermoeibaar dansen met hun baby op de heup. De dans is een uitputtingsslag, onderbroken door poepluiers en huilende baby’s, en bovenal wonderschoon: een toonbeeld van kracht die deze jonge vrouwen dagelijks opbrengen.
In Het Zwanenmeer zien we hoe ze dans en zorg combineren. Ze transformeren van meisje naar moeder, schipperen tussen kind en volwassen zijn. De voorstelling toont de souplesse en het doorzettingsvermogen die nodig zijn om naast moederschap de passen die de maatschappij van je verlangt uit te blijven voeren.
TM Amsterdam
Een locatie in de stad is het uitgangspunt van het participatieprogramma TM Amsterdam. Op een plek waar professionele ballerina’s al tientallen keren te zien waren in de balletklassieker dansen deze jonge moeders hun eigen Zwanenmeer. Eva Knibbe, die eerder de voorstellingen Jongens van hier en Untitled regisseerde, tekent voor deze nieuwe editie van TM Amsterdam.
Vanaf mei in Amsterdam
Verslaving is een vriendschap zonder vriend.
Connie Palmen
4 jaar lang probeerde kunstenaarscollectief Coup Cura de verborgen wereld van verslaving te ontsluiten. Verslaving bleek eenzaam en omkleed met schuld. Het beeld van een onbetrouwbaar, ruggengraatloos randfiguur is er onlosmakelijk mee verbonden. Dat een op de 10 mensen zelf afhankelijk is van middelen doet daar niks aan af. Samen met het publiek gaat Coup Cura een sociaal experiment aan: Is het mogelijk om in een avond iemand te verschonen van de heersende stigma’s rond verslaving?
In elke stad stapt een lokale ervaringsdeskundige op het toneel: iemand die verslaafd is of is geweest. Soms is het Marja, soms Abdul, soms Harry, soms June.
Deze persoon deelt geen eigen verhaal, maar neemt de rol van spreekbuis en toetssteen van mensen die worstelen met een verslaving op zich.
Verschillende verhalen die Coup Cura tegenkwam in haar onderzoek worden vertolkt door acteurs, flarden met live-video en muziek zullen door de hybride voorstelling verweven worden. Gedurende het experiment zal steeds opnieuw ingecheckt worden bij het publiek met de vraag hoe zij op dat moment naar de ervaringsdeskundige kijken.
Aan het einde van de avond is het aan hem of haar om het oordeel te vellen: voelt die zich bevrijdt van de heersende stigma’s?
Vanaf januari 2021 in diverse theaters door heel Nederland.
Concept: Coup Cura
tekst: Eva Knibbe
Video: Eefje Suijkerbuik
Performance: Bram van der Kelen, Karin Jansen. Met in elke stad een wisselende ervaringsdeskundige
Regie: Puck van Dijk
Muziek: Martijn Rooker
Foto: Aisha Seijpveld
Het Zwanenmeer
Een pas de deux van tienermoeder en kind
Tienermoeders dansen Het Zwanenmeer van Tjaikovski. In ‘het ballet der balletten’ zien we ditmaal geen frêle ballerina’s die schijnbaar moeiteloos over het podium zweven, maar krachtige zwanen die onvermoeibaar dansen met hun baby op de heup. De dans is een uitputtingsslag, onderbroken door poepluiers en huilende baby’s, en bovenal wonderschoon: een toonbeeld van kracht die deze jonge vrouwen dagelijks opbrengen.
In Het Zwanenmeer zien we hoe ze dans en zorg combineren. Ze transformeren van meisje naar moeder, schipperen tussen kind en volwassen zijn. De voorstelling toont de souplesse en het doorzettingsvermogen die nodig zijn om naast moederschap de passen die de maatschappij van je verlangt uit te blijven voeren.
TM Amsterdam
Een locatie in de stad is het uitgangspunt van het participatieprogramma TM Amsterdam. Op een plek waar professionele ballerina’s al tientallen keren te zien waren in de balletklassieker dansen deze jonge moeders hun eigen Zwanenmeer. Eva Knibbe, die eerder de voorstellingen Jongens van hier en Untitled regisseerde, tekent voor deze nieuwe editie van TM Amsterdam.
Vanaf mei in Amsterdam